Eventmarketing

Een waardevol evenement organiseren, waar begin ik?

Bij het begin! Nee serieus, bij het begin! Veel mensen slaan de belangrijkste stap over en starten direct met nadenken over goodiebags, aankleding of catering van het event. Niet doen! Neem eerst een flinke stap terug en begin eens bij de basis. Met behulp van deze blog leg jij het fundament van jouw event! (Há, dat rijmt!) Pak snel pen en papier erbij en beantwoord onderstaande vragen.

1. Wat is het doel van dit event voor jou als organisator?

what’s in it for me?

Probeer hier een concrete formulering voor te kiezen en wordt zo specifiek mogelijk! Misschien ken je het SMART-principe al? Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijd-gebonden. Dus niet ‘Het doel van dit event voor mij als organisator is dat er meer omzet wordt gegenereerd’. Maar meer zoiets als ‘Het doel van dit event voor mij als organisator is om binnen 2 maanden na afloop van dit event 5% meer omzet te genereren’. Dit is een haalbaar, meetbaar en specifiek geformuleerd doel.

2. Wie is jouw ideale bezoeker?

Maak een uitgebreide profielschets van jouw bezoeker. Wat voor soort persoon of personen zijn het? Denk aan leeftijd, geslacht, samenstelling huishouden, levensfase, hobby, lievelingskleur. Eigenlijk alles wat voor jouw event van belang kan zijn. Je wilt namelijk zo goed mogelijk weten wie die bezoeker is en wat hen motiveert, inspireert en activeert. Soms werkt het fijn om met één of meerdere persona’s te werken; je maakt eigenlijk een karakterisering van een bepaald type bezoeker. Een profielschets voor een singles event ; Mijn ideale bezoeker is Jan, 29 jaar oud, single, sportief, avontuurlijk ingesteld en op zoek naar een leuke partner!

3. Wat is het doel van dit event voor de bezoeker?

what’s in it for them?

Deze vraag wordt vaak vergeten door organisatoren doordat men puur vanuit eigen doelstellingen redeneert. Maar als er niets voor de bezoeker te halen valt, zullen ze weinig intrinsieke motivatie hebben om jouw event te bezoeken. Je hebt je al verdiept in de bezoeker en een mooie profielschets gemaakt. Maar waarom moeten ze naar jouw event komen? Wat valt er voor hen daar te halen of te beleven? Zorg ook hier weer voor een goed geformuleerde doelstelling!

4. Wat wil je dat de bezoeker doet, denkt of voelt na afloop van jouw event?

Je weet wie jouw ideale bezoeker is en wat hen motiveert naar jouw event te komen. Maar wat wil je dat jouw bezoeker doet, denkt of voelt na afloop van jouw event? Op wat voor manier ga je ze activeren? Wil je bijvoorbeeld dat ze heel concreet een product of dienst bij je afnemen? Of wil je dat ze bepaalde gedachten hebben over jouw merk?

Zo.. Als het goed is heb je nu een helder beeld van het doel van jouw event voor jou als organisator én voor jouw bezoekers. Je hebt een duidelijke doelstelling voor jezelf geformuleerd die haalbaar en meetbaar is. Maar waarom eerst al deze stappen zetten? Omdat je nu waarschijnlijk een veel beter beeld hebt hoe het event er uit moet komen te zien. In volgende blogs ga ik verder in op de volgende stappen die gezet moeten worden om een waardevol event te organiseren.

Zie meer

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close