Eventmarketing

ROI van jouw event. Wat is het en hoe bereken je het?

Return On Investment of ROI van jouw event. Wat heb je er in gestopt en wat is er uitgekomen? Wat is het rendement? Puur wiskundig gezien kun je de ROI van jouw event als volgt berekenen:

ROI = (gecreëerde waarde – gemaakte kosten) / (gemaakte kosten / 100)

De gemaakte kosten heb je bijgehouden in een mooie begroting. Die is makkelijk in te vullen. Maar hoe bereken je de gecreëerde waarde? De eerste stap is om deze blog te lezen en de hulpvragen voor jouw event te beantwoorden.

Een fictieve case ter illustratie:

Pieter heeft een webdesignbureau en organiseert eens per maand een laagdrempelige workshop webdesign voor startende ondernemers. De kosten voor deze workshop bedragen €20,- per deelnemer voor een presentatie van een uur en een stappenplan in de vorm van een werkboek. Na bijwonen van deze workshop kunnen de deelnemers in principe zelf aan de slag met het designen van hun website.

  1. What’s in it for them? 
    Relatief goedkope maar hele waardevolle info. De deelnemers hebben voor €20,- een mooi startpunt en kunnen in principe zelf verder met hun website.
  2. What’s in it for me? 
    Het hogere doel voor Pieter is om deze deelnemers te overtuigen van zijn webdesign kwaliteiten, zijn expertise en hen tot betalende klanten te maken.
  3. Wat wil je dat je bezoeker doet, denkt of voelt na afloop van jouw event? 
    De deelnemers waren meer dan tevreden en overtuigd van Pieters expertise op het gebied van webdesign. Ze kiezen ervoor om het niet zelf te doen maar Pieter hiervoor in te huren.
  4. Dus.. Wat is de ROI waarde van deze workshop? 
    De waarde van een betalende klant is voor Pieter €500,- . Na afloop van het event houdt hij er 3 betalende klanten aan over. De waarde die hij gecreëerd heeft is 3 x €500,- dus €1500 in totaal. De kosten* die hij heeft gemaakt voor deze workshop is €100 aan materialen, €100 aan catering en €200 aan zaalhuur.

De ROI is als volgt:

ROI = (€1500 – €400 / (€400 / 100)
ROI = 275%

Maar wat zegt die 275% nou eigenlijk? En waarom is het interessant om te weten wat de ROI van een event is? Simpel: je wilt graag een waardevol evenement organiseren met een zo hoog mogelijk rendement. Door dit van tevoren inzichtelijk te maken kun je hierop aansturen. Het is natuurlijk super interessant om een vorm te vinden waarin je de kosten zo laag mogelijk houdt en alsnog zoveel mogelijk waarde creëert. Maar ook andersom; stel dat de kosten hoog liggen en het verwachtte rendement laag ligt, wil je deze investering dan wel doen? En wat ook interessant is; wat is de ROI van dit event in vergelijking met andere marketingmiddelen zoals FB-advertising? Dus welke middelen of combinatie van middelen kun je het beste inzetten om waarde te creëren?

There’s more where that came from! Stay tuned!

Zie meer

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close