BLOG: ROI van jouw event. Wat is het en hoe bereken je het?

Return On Investment of ROI van jouw event. Wat heb je er in gestopt en wat is er uitgekomen? Wat is het rendement? Puur wiskundig gezien kun je de ROI van jouw event als volgt berekenen:

ROI = (gecreëerde waarde – gemaakte kosten) / (gemaakte kosten / 100)

De gemaakte kosten heb je bijgehouden in een mooie begroting. Die is makkelijk in te vullen. Maar hoe bereken je de gecreëerde waarde? De eerste stap is om deze blog te lezen en de hulpvragen voor jouw event te beantwoorden. Een fictieve case ter illustratie:

Pieter heeft een webdesignbureau en organiseert eens per maand een laagdrempelige workshop webdesign voor startende ondernemers. De kosten voor deze workshop bedragen €20,- per deelnemer voor een presentatie van een uur en een stappenplan in de vorm van een werkboek. Na bijwonen van deze workshop kunnen de deelnemers in principe zelf aan de slag met het designen van hun website.

What’s in it for them?

Relatief goedkope maar hele waardevolle info. De deelnemers hebben voor €20,- een mooi startpunt en kunnen in principe zelf verder met hun website.

What’s in it for me?

Het hogere doel voor Pieter is om deze deelnemers te overtuigen van zijn webdesign kwaliteiten, zijn expertise en hen tot betalende klanten te maken.

Wat wil je dat je bezoeker doet, denkt of voelt na afloop van jouw event?

De deelnemers waren meer dan tevreden en overtuigd van Pieters expertise op het gebied van webdesign. Ze kiezen ervoor om het niet zelf te doen maar Pieter hiervoor in te huren.

Dus.. Wat is de ROI waarde van deze workshop?

De waarde van een betalende klant is voor Pieter €500,- . Na afloop van het event houdt hij er 3 betalende klanten aan over. De waarde die hij gecreëerd heeft is 3 x €500,- dus €1500 in totaal. De kosten* die hij heeft gemaakt voor deze workshop is €100 aan materialen, €100 aan catering en €200 aan zaalhuur. (*Ik zie in dit geval de uren die hij heeft gemaakt als tijdsinvestering, die reken ik niet mee in dit voorbeeld, al kan dat natuurlijk wel).

De ROI is als volgt:

ROI = (€1500 – €400 / (€400 / 100)

ROI = 275%

Maar wat zegt die 275% nou eigenlijk? En waarom is het interessant om te weten wat de ROI van een event is? Simpel: je wilt graag een waardevol evenement organiseren met een zo hoog mogelijk rendement. Door dit van tevoren inzichtelijk te maken kun je hierop aansturen. Het is natuurlijk super interessant om een vorm te vinden waarin je de kosten zo laag mogelijk houdt en alsnog zoveel mogelijk waarde creëert. Maar ook andersom; stel dat de kosten hoog liggen en het verwachtte rendement laag ligt, wil je deze investering dan wel doen? En wat ook interessant is; wat is de ROI van dit event in vergelijking met andere marketingmiddelen zoals FB-advertising? Dus welke middelen of combinatie van middelen kun je het beste inzetten om waarde te creëren?

There’s more where that came from! Stay tuned!

 

Wil je vrijblijvend sparren over de ROI van jouw event? Via skype of onder het genot van een kop koffie? 
Ja, graag!

Gezellig! Ik neem snel contact met je op om een (skype)afspraak te plannen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *