Online events

In 5 stappen meer interactie tijdens online events

Een moeilijk dingetje: hoe zorg je voor meer interactie tijdens online events? Het is namelijk niet gemakkelijk om bezoekers bij de les te houden tijdens online evenementen. De afleiding is groot. Van een ander tabblad op het internet tot webwhatsapp naar social media tot overmatig veel plas- en koffiepauzes. Helemáál als de camera van de bezoeker uit mag blijven

Maar het kan écht. In dit artikel lees je 5 stappen die je kunt zetten voor meer interactie tijdens online events. 

Stap 1: kies een interactieve vorm

Natúúrlijk kies je een interactieve vorm. ‘Een open deur!’, ik hoor het je denken. Maar laten we er echt even goed over nadenken: hoe interactief is een webinar eigenlijk? Of een livestream? Laat staan vooraf opgenomen talks bij seminars. De basis van een interactief event is de vorm. Kies een vorm waarbij interactie mogelijk is en pas daar het platform en de techniek op aan, niet andersom.

Stap 2: plan het in

Bij offline evenementen gaan interactieve momenten vaak vanzelf. Dit komt door de synergie tussen publiek en spreker, door de energie van gelijkgestemden in de zaal, door geuren en geluiden, etc. Bij online events is dat allemaal een stuk minder vanzelfsprekend. Toch is het niet onmogelijk. Inplannen is key. Doe dat idealiter tijdens het ‘designproces’: welk programmaonderdeel komt op welk moment tijdens het event? En dus ook; welke interacties willen we met het publiek aangaan en op welk moment eigenlijk? Werk dat heel nauwgezet uit. Doe dat zo nauwgezet als ‘spreker X vraagt elke 10 minuten het publiek om input met behulp van polls, stellingen, vragen’ etc. Wees ook niet bang om dit op die manier aan de moderator, dagvoorzitter of spreker te vragen.

Stap 3: werk aan verwachtingsmanagement

Als organisator kun je interactieve momenten van te voren inplannen maar het mes snijdt aan twee kanten. Het publiek weet namelijk graag waar het aan toe is. Een stukje verwachtingsmanagement zullen we maar zeggen. Bezoekers spelen vaak met vragen als:

  • Wanneer zijn de breaks? 
  • Haal ik nu tijdens deze talk even koffie of wacht ik nog even tot de volgende pauze? 
  • Wanneer kan ik mijn vragen stellen? 
  • Krijg ik antwoord op die vragen of heeft het geen zin en kan ik ze net zo goed niet stellen?
  • Wanneer staat die leuke spreker gepland? 
  • Wanneer kan ik netwerken?
  • En wat wordt er dan van mij verwacht? 
  • Moet ik nog iets voorbereiden? 

Door deze vragen van te voren te beantwoorden in mailtjes of andere communicatie voorkom je onduidelijkheid. Zodra iedereen precies weet wat hij of zij kan verwachten vergroot je de kans op interactie.  

Stap 4: maak gebruik van White space en Light space

Letterlijk stukjes wit in de programmering heet ‘white space’. Pauzes. Wil je jouw online event interactief houden? Dan moet je genoeg pauzes inbouwen. Wij mensen kunnen namelijk niet de hele tijd gefocust zijn en hebben een korte spanningsboog.  Zie het niet als een bedreiging maar als een kans. Hou elementen uit het programma kort en werk met pauzes of zgn ‘light space’: lichte en luchtige programmering. Even wat variatie die onze hersenen zo’n welverdiende pauze geven. Na zo’n pauze heeft een bezoeker namelijk weer genoeg energie om actief mee te doen aan het volgende programma onderdeel. 

Stap 5: gebruik van die handige interactieve tools!

Echt waar, tools maken je leven als organisator een stuk gemakkelijker. Je hoeft het niet allemaal zelf te bedenken. Voor alles is inmiddels wel een tool of software programmaatje bedacht. De meest bekende is misschien wel Kahoot. Een tool waarmee je in een handomdraai quizes maakt die iedereen gemakkelijk vanaf zijn eigen telefoon doet. Maar zo zijn er genoeg andere tools die je helpen met het vergroten van die interactie. Ik geef een aantal voorbeelden van dat soort tools in deze gratis gids: ‘30+ ideeën voor meer interactie tijdens online events’

Ben je na deze 5 stappen toe aan concrete leuke ideeën? Download dan nu GRATIS ‘30+ ideeën voor meer interactie tijdens online events’!

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button