IJsbrekers & energizersOnline events

5 krachtige energizers voor een online evenement

Wanneer je nieuwe mensen bij elkaar in een groep zet, dan moet de groepsdynamiek nog gevonden worden. Je merkt dat deelnemers nog niet helemaal weten hoe ze zich moeten gedragen en wat ze kunnen verwachten, waardoor er ongemakkelijke stiltes kunnen ontstaan. Laat staan als het een online evenement is, waarbij de techniek voor de deelnemers ook nog eens onbekend kan zijn en je als organisator geen invloed hebt om de omgeving van je deelnemers. Kortom: extra belangrijk om aandacht te besteden aan krachtige energizers om je deelnemers scherp te houden, het ijs te breken en ze met elkaar te verbinden. Ontdek 5 energizers die je kunt inzetten bij een online evenement.

1. Ontdek de overeenkomst

Verdeel de groep over break-out rooms en geef ze een paar minuten de tijd om te ontdekken welk feitje ze allemaal gemeen hebben. Je kunt deelnemers helemaal vrij laten in het onderwerp van het feitje, maar leuker is om het te koppelen aan het evenement. Geef jij bijvoorbeeld een training over online lesgeven? Laat de deelnemers zoeken naar een voornaam die iedereen in de klas heeft gehad. Een laagdrempelige en grappige manier waarop het gesprek tussen je deelnemers vanzelf ontstaat.

Verzorg je een offline evenement? Leerexpert Simone Plukkel heeft 3 leuke ijsbrekers gedeeld waarmee je jouw event goed begint.

2. Iedereen die…

Een snelle manier om de groep te leren kennen, zonder al te persoonlijk te worden, is door ‘iedereen die..’ te spelen. Je vraagt (vooraf) of iedereen een post-it over zijn/haar webcam wilt plakken en zorgt dat het scherm op een gallery-weergave staat, zodat alle schermen in beeld te zien zijn. Vervolgens stel je vragen waarbij iedereen die de vraag met ‘ja’ kan beantwoorden de post-it van de webcam haalt. 

Vragen die je kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Iedereen die kinderen of dieren heeft die elk moment binnen kunnen komen
  • Iedereen die meer pauzes nodig heeft
  • Iedereen die ‘Wie is de mol?’ kijkt
  • Iedereen die vandaag al gesport heeft
  • Iedereen die als freelancer werkt

3. De vakantiefoto

Laat deelnemers voorafgaand aan het evenement een vakantiefoto uitzoeken die ze als achtergrond kunnen instellen. Let op dat niet iedere deelnemer even handig is met deze functionaliteit, dus verzorg duidelijke instructies. Laat iedereen kort iets vertellen over de foto, zodat je deelnemers elkaar leren kennen. Je kunt dit ook goed inzetten als pauze momentje. 

Leestip: 5 Zoom tips (+ uitleg!) voor online events

4. Quiz 

Maak met behulp van een tool zoals Kahoot een toffe quiz die deelnemers gemakkelijk via hun telefoon kunnen volgen. Gebruik de quiz bijvoorbeeld als een manier deelnemers kennis te laten maken met elkaar of zet het juist in aan het einde van de dag en hang er een prijs aan. Wie er het beste opgelet heeft, die wint een uurtje sparren met jou of een waardebon voor een van je diensten/producten.

5. Six degrees of separation 

Je hebt vast wel eens van de hypothese gehoord dat er nooit meer dan 5 tussenpersonen nodig zijn om van de ene naar de andere persoon te komen. Lukt het jouw deelnemers om te ontdekken hoe ze met elkaar verbonden zijn? Hoe belangrijker het voor je evenement is dat deelnemers elkaar leren kennen, hoe interessanter deze oefening is. Je kunt hierbij uiteraard gebruik maken van break-out rooms om te zorgen dat iedereen elkaar goed kan verstaan. Niet zoveel tijd? Laat deelnemers iemand uit de groep vinden waar ze op de een of andere manier een connectie mee hebben (natuurlijk wel een deelnemer die niet ook een vriend of collega is).

Met deze vijf energizers wordt jouw evenement niet alleen gezelliger, maar ook interactiever. 

Er zijn nog vele andere toffe interactieve ideeën die jouw online evenementen onvergetelijk maken. Download nu de gratis inspiratielijst met maar liefst 30 ideeën voor meer interactie bij online events!

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button