Online events

5 redenen om een online event te organiseren

Wat als je de keuze hebt? Een offline of online event organiseren. Wat kies jij dan? Ik koos altijd voor een offline event. Offline zorgt voor verbinding, inspiratie en activatie van de doelgroep. Maar sinds de corona-crisis zijn mijn online-ogen geopend. Zoals ik al eerder in deze column schreef is het vooral appels met peren vergelijken. Toch hebben online events hele belangrijke voordelen ten opzichte van offline. Ik geef je 5 redenen waarom je een online event moet organiseren: 

1: Schaalbaarheid

Van 0 naar 100 in slechts een muisklik. Nog een muisklik en je kunt opschalen naar 1000. Dat is het enige wat tussen jou en een groot publiek staat: een muisklik. Waar je bij een offline event afhankelijk bent van de capaciteit van een locatie is de virtuele locatie eindeloos groot. Voor veel platformen geldt dat je naar gelang jouw pakket kunt opschalen.Blijkt er ineens veel meer interesse te zijn voor jouw virtuele event? Geen probleem!

2: Meetbaarheid

Aantallen, demografische kenmerken, duur van de aanwezigheid, online aanvliegroute, favoriete talk of sprekers, aantal downloads of views, verkeer naar de website en ga zo maar door. Allemaal data die je kunt meten. En die data is veel beter beschikbaar dan bij een offline evenement. Want hoe kun je meten of iemand een bepaalde spreker of talk interessant vond bij een offline event? Met een enquête wellicht? Maar dat kost onwijs veel tijd (lees: geld!) en moeite. Bij een online evenement kun je precies zien wanneer er is weggeklikt. Er is over het algemeen genomen meer data dus de meetbaarheid van online events is beter. Dat geeft je meer mogelijkheden om gewenste resultaten meetbaar te maken. En waarom dat fijn is vraag je? Zo kun je beter optimaliseren voor eventuele vervolg edities of kijken waar kansen liggen binnen je business. 

3: Duurzaamheid

Wat mij betreft de belangrijkste reden om online events een kans te geven; duurzaamheid. Geen uitstoot van het reizen van personeel en bezoekers.  Je hebt geen catering nodig dus los van de uitstoot die komt kijken bij de productie van dat eten heb je vooral geen foodwaste. Je hebt geen grote lichtshows die veel energie kosten. Ook geen zinloze goodiebags waarbij het gros van de inhoud in het ronde archief verdwijnt. Need I say more?

4: Kleiner financieel risico

Het financiële risico van een online evenement is beduidend kleiner dan bij een offline event. Voor een offline evenement heb je al snel te maken met aanbetalingen of annuleringskosten voor leveranciers als cateraars en de eventlocatie. Voor een online event zijn de grootste kostenposten een online platform waarop je het event kunt hosten. Die kosten zijn vaak variabel en maandelijks opzegbaar. 

5: Lagere drempel

Doordat bezoekers niet hoeven te reizen naar een eventlocatie maar simpelweg hun laptop even kunnen openklappen, ligt de drempel om deel te nemen aan een online event veel lager.  Dat betekent dat er minder effort nodig is om je bezoeker over de streep te trekken en zich te laten aanmelden. 

En? Overtuigd? 

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button