Marketing

5 Slimme manieren om je event te promoten in 2020

Er is genoeg te vinden over online marketing tijdens evenementen. Denk aan alle toffe dingen die je kunt doen tijdens een evenement, zoals het regelen van een livestream voor de thuisblijvers, een Twitter wall waar mensen met een bepaalde hashtag op verschijnen en handige mails voor en na het event.

Heel tof, maar je hebt daar pas iets aan wanneer je event ook daadwerkelijk tickets verkoopt. En tickets verkopen is een marketingfenomeen op zich. Daarom ontdek je hier 5 slimme manieren om je event te promoten in 2020 voorafgaand aan je evenement.

1. Inspireer via Pinterest

De zoekmachine Pinterest is meer dan alleen een plan-je-bruiloft-tool. Het is een zoekmachine waarin ook jouw doelgroep te vinden is. Uiteraard ken jij als eventorganisator je doelgroep door en door en weet jij daardoor precies waar ze naar op zoek zijn. Gebruik die kennis om content te maken op je website. Interessante blogartikelen bijvoorbeeld. Hier kun je vervolgens naar verwijzen op Pinterest. Zodat, wanneer je doelgroep zoekt naar inspiratie voor bruiloften (jazeker, ook trouwbeurzen en weddingplanners kunnen slim gebruik maken van Pinterest!), ze via een pin op jouw site terecht komen. 

Pinterest als marketingtool is in 2020 nog in opkomst en kom je daardoor weinig tegen (hét moment om ermee te starten dus). Daarom een voorbeeld: Stel jij verhuurt allerlei accessoires en decoraties voor de aankleding van beursstands, dan is Pinterest goud waard. Zorg dat je op je website een duidelijke shop hebt én pagina’s met inspiratie rondom verschillende thema’s. Kies de mooiste afbeelding bij ieder thema en maak hiervan een pin. Voorzie de pin vervolgens van een aantrekkelijke titel en beschrijving en zorg dat ‘ie linkt naar de themapagina op je site. Op de themapagina staat natuurlijk niet alleen waardevolle inspiratie, maar ook de bijbehorende producten uit jouw shop. Meer tips, tricks en voorbeelden vind je in het artikel Pinterest als marketingtool.

2. Gebruik nieuwsbrieven en e-mailmarketing (yes, ook in 2020!)

De eerste associatie die veel van ons hebben bij nieuwsbrieven is toch een beetje ouderwetsch. Mail werkt al jaren hetzelfde en is vooral praktisch. Precies die eigenschappen zijn de reden waarom nieuwsbrieven en e-mailmarketing anno 2020 nog steeds een slimme manier van eventpromotie zijn. Je komt per mail direct bij je doelgroep terecht. Eén op één in hun mailbox. 

Of nouja, dat laatste alleen als je het slim aanpakt. Kies voor een e-mailmarketingstrategie waarbij je de abonnees van je mailinglijst indeelt in segmenten. Het is handig om te segmenteren, omdat je in ieder segment een groep mensen aanspreekt met een specifieke, andere interesse. Zo kun je beter inspelen op de interesses van deze groep, waardoor ze eerder een ticket zullen kopen. 

Wanneer je bijvoorbeeld een reisbeurs organiseert, dan richt je het ene segment op soloreizen; een volgend segment op wereldreizen en een derde segment op citytrips met de trein. Allemaal onderwerpen die te vinden zijn op jouw beurs. Je brengt hiermee de meest waardevolle stands en happenings onder de aandacht van precies de juiste groep.

3. Connect met je doelgroep via Instagram

Het gevoel van direct contact vinden we allemaal prettig. Je las het al bij de e-mailmarketingtips en ook voor Instagram gaat deze tactiek op. Instagram is heel toegankelijk met de functionaliteit om direct op een story te reageren of om live te gaan. Maak hier slim gebruik van wanneer je je evenement promoot. Ga bijvoorbeeld een half uurtje live met een van de sprekers van je evenement; laat je doelgroep vragen stellen over je evenement in een Q&A of doe een toffe quiz via Instagram Stories. Ontdek hier nog meer Instagram inspiratie ter promotie van je event.

Doordat mensen de conversatie aangaan met jou en over jouw evenement ontstaat er een buzz. Hoe meer erover gesproken wordt, hoe meer mensen er iets over voorbij zien komen. Door jouw aanpak ontstaat er bij mensen die nog geen ticket gekocht hebben of je event nog niet volgen FOMO. Je kent het wel, fear of missing out. Ze willen bij jouw evenement zijn, er alles over weten (haak hierop in door e-mailadressen te verzamelen voor punt 3) en jou en je sprekers leren kennen.

4. Te gast in een podcast

Podcasts hebben een gigantische groei doorgemaakt in 2019 en die lijn zet zich voort in 2020. Als je een gigantisch evenement of een terugkerende happening organiseert, dan kun je ervoor kiezen om podcasts te maken. Korte podcasts waarin je in gesprek gaat over het onderwerp van jouw event met bezoekers of juist met (oud)sprekers. Neem je potentiële bezoekers mee in de wereld van het evenement.

Een budgetvriendelijkere, tijdbesparende optie is om te gast te zijn in een podcast die precies jouw doelgroep bedient. Zoek de podcasts op die hieraan voldoen en benader de makers met een voorstel dat ze niet kunnen afslaan. Zorg dat je ze actief benadert en dat duidelijk blijkt dat je de podcast geluisterd hebt. Zo bereik je weer een hele nieuwe groep mensen die perfect op jouw evenement passen. 

5. Target een vergelijkbare doelgroep in Facebook advertenties

Een slimme manier om je event te promoten is door een vergelijkbare doelgroep op basis van jouw huidige doelgroep te maken op Facebook. Mompel je nu verbaasd ‘Facebook?!’ tegen je beeldscherm? Laat je niet voor de gek houden. Advertising kan Facebook als geen ander en hoewel de intenties van het platform veranderen (facebookgroepen doen het bijvoorbeeld heel goed) is het nog altijd een veelgebruikt medium. Een uitgebreidere lijst van manieren om je event te promoten via Facebook vind je hier, maar hieronder vind je een eerste tip om je alvast een idee te geven. 

Je kunt op Facebook een ‘audience’ samenstellen op basis van allerlei informatie. Demografische kenmerken, interesses, werkgevers en nog veel meer. Zo kun je een groot deel van je doelgroep bereiken en ze kennis laten maken met jouw event. Blijkt dat succesvol en wil je een nieuwe, vergelijkbare doelgroep aanboren? Maak dan een lookalike audience aan. Er worden dan nieuwe mensen gezocht die vergelijkbare kenmerken en interesses hebben als je bestaande doelgroep. Ofwel, mensen die ook perfect bij jouw evenement passen, maar die je nu nog niet bereikt.

Hoe ga jij in 2020 je event promoten? Laat het hieronder weten!

Bron hoofdfoto

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close