Online events

7 verdienmodellen voor online events

Geld verdienen met online events? Het kan écht. Veel organisatoren zijn sceptisch, organiseren alleen gratis of nagenoeg gratis online evenementen, weten niet goed welk verdienmodel werkt voor online óf hoe ze die slim kunnen toepassen. Goed nieuws voor al die organisatoren: in dit artikel lees je 7 verdienmodellen voor online events. En ik kan je alvast verklappen dat er voor een aantal verdienmodellen juist veel voordelen zitten aan online toepassing ten opzichte van offline evenementen. Lees je mee?

Ticketing

De meest simpele en meest gebruikte manier. Recht toe recht aan: bezoekers kopen een ticket om het event bij te wonen. Toegang in ruil voor geld. Ook bij online evenementen. Dat kan zo recht toe recht aan als we het nu omschrijven maar er zijn binnen ticketing nog een aantal varianten mogelijk:

  • VIP tickets
    • Dingen waar men meer voor wil betalen: outbreak sessies bijwonen, live vragen stellen aan sprekers, netwerken met andere bezoekers, 1-op-1tjes met sprekers of experts, toegang tot extra resources, en ga zo maar door.
  • Earlybird of lastminute tickets
    • Snel kopen betekent korting. Laat kopen betekent óf de volle pond betalen of toch nog even snel wat korting meepakken. Ook deze vormen pas je gemakkelijk toe bij online evenementen.
  • Pakketten
    • Deze kun je binnen een event toepassen (vb: 5 sessies bijwonen is €50,- en alle 10 de sessies bijwonen is €75,-) of bij meerdere events gebruiken (vb: 3 events bijwonen op data naar keuze)

Subscription

Een relatief nieuw verdienmodel voor (online) events is het subscription model of de abonnementsvorm.  Je weet wel, zoals Netflix. Het hele jaar door onbeperkt virtuele evenementen bijwonen tegen een vast bedrag per maand. Voor bezoekers is het op die manier relatief goedkoop ten opzichte van een los ticket en voor organisatoren geeft het wat zekerheid en voorfinanciering. 

Donatie

Dit model is vlak na de eerste lockdown in 2020 veel gebruikt door organisatoren. Het was de eerste stap richting een verdienmodel na alle talloze gratis online events die werden georganiseerd. Organisatoren moesten overtuigd worden van het feit dat men bereid was om te betalen voor online evenementen en dat begon met een donatie mogelijkheid: na afloop van het virtuele evenement doneren wat je het als bezoeker waard vond. 

Sponsoring

Sponsoring is een veelgebruikte vorm bij het klassieke offline evenement maar lijkt een beetje vergeten te zijn bij online. Dat terwijl dit verdienmodel juist heel interessant kan zijn voor beide partijen en zelfs beter toepasbaar is bij online evenementen. Sponsoring gaat namelijk al heel lang niet meer alleen over een logo op een banner voor de adverteerder. Het gaat om samenwerkingen tussen merk en event. Jij zorgt als organisator voor de bezoekers die voor adverteerders potentiële nieuwe klanten zijn. Dat is waarde voor het merk en daar mag geld tegenover staan. Zo simpel is het.

Een belangrijk voordeel voor sponsoring bij virtueel ten opzichte van fysieke events is dat je de sponsorpakketten gemakkelijk nog waardevoller kunt maken voor een merk: het is super simpel om het ook mee te nemen in alle uitingen voorafgaand en na afloop van het evenement. Alles is immers toch al online. 

Advertenties

Deze overlapt voor een deel met sponsoring. Werken met advertenties kan een onderdeel zijn van een sponsorpakket maar vaak bestaan sponsordeals uit veel meer dan alleen advertenties. Dit is dus een uitgekleed en vrij basic verdienmodel. Gemakkelijk toe te passen bij online events want je hoeft niks te printen of te laten drukken. Denk hierbij aan bannering, video ads of emailcampagnes.

Een belangrijk voordeel van online events: de data is super meetbaar. Je kunt precies zien hoeveel mensen een bepaalde advertentie of video hebben gezien of zelfs hebben doorgeklikt. Dat is veel interessanter dan offline banners waar mensen langslopen en waarvan je niet kunt meten hoeveel bekijks het heeft getrokken. Een belangrijke USP naar je adverteerders toe! 

Affiliate marketing

Niet enorm bekend en vrij ingewikkeld maar in het kort: als organisator kun jij een percentage verdienen op de verkoop van producten of diensten van derden. Een concreet voorbeeld: Stel dat jij een spreker vraagt om te komen spreken. Je betaalt hem maar hij mag ook aan het einde van zijn talk even kort zijn nieuwe boek promoten. Je zou kunnen afspreken dat hij dat alleen mag doen als hij jou een klein percentage van de verkoop uit het evenement geeft. Dus iedereen die een boek kocht naar aanleiding zijn talk, daar vang jij 10% van. Dit is slechts één voorbeeld maar zo zijn er nog talloze andere affiliate verdienmodellen. 

Belangrijk voordeel van virtueel tov offline: de conversiewaarde ligt hoger. Als het een direct klikbaar linkje is zijn mensen veel sneller geneigd het te kopen. Ze zitten nog in hun enthousiasme en ze zijn slechts een paar klikken verwijderd van de aanschaf. Zien ze een spreker live; dan moeten ze eerst nog even thuiskomen en ebt dat gevoel sneller weg of wordt het vergeten. 

Upsells

Dit is een beetje een vreemde eend in de bijt maar su-per-belangrijk. Here’s a thought: wat als het evenement niet winstgevend hoeft te zijn? Wat als je er zelfs een beetje op moet bijleggen? Hoe voelt dat? En wat als ik je vertel dat jouw algehele omzet dóór de organisatie van een online event verdubbelt? Dan is het virtuele evenement dus eigenlijk een middel geworden en dus een verdienmodel ansich. Ik kan hier even over doorgaan maar dit heet eventmarketing -aanelkaar geschreven-. Een event als onderdeel van de totale marketingmix zien. Hoe het in een notendop werkt met upsells: je zorgt dat je veel van jouw potentiële klanten bij elkaar krijgt op dat online event die je zo enthousiast maakt over jouw bedrijf of merk dat ze na afloop meer van je willen kopen. 

Lees hier alle artikelen over eventmarketing.

Ben je benieuwd welke verdienmodellen je het beste kunt toepassen en hoe je die kunt toepassen op jouw online of hybride evenement? In februari lanceren we de online training ‘Master in Online Events’. Als eerste meer informatie ontvangen? Stuur ons een mailtje met je emailadres: [email protected]

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button