MarketingSocial Media

De 7 beste tips voor het promoten van jouw evenement op Facebook

‘Facebook, gebruiken mensen dat nog?’ Jazeker, Facebook is nog altijd een van de waardevollere platformen om je event te promoten. De geavanceerde selectietools maken het mogelijk om ontzettend nauwkeurig je doelgroep te targetten met advertenties (ook op Instagram!). Ook zijn facebookgroepen actiever dan ooit en verzamelen verschillende doelgroepen zich vrijwillig op één plek waar jij uitstekend je event kunt pluggen. Kortom, genoeg kansen. Ontdek hier de verschillende betaalde én gratis mogelijkheden waarop jij Facebook kunt inzetten ter promotie van jouw evenement.

Je bedrijfspagina inrichten

Het begint natuurlijk met de plek waar jouw evenement te vinden is: de Facebookpagina van jouw bedrijf. Zorg dat je pagina er verzorgd uitziet, up to date is en dat je – waar relevant – ook een Facebook evenement aanmaakt. Het spreekt voor zich dat het evenement zo compleet mogelijk moet zijn. 

Wanneer je veel gebruik maakt van de evenementfunctie, zorg dan ook dat je deze op een opvallende plek op je pagina zet. Je kunt de volgorde van de zogeheten tabbladen op je pagina veranderen bij de instellingen. Zorg dat je het tabblad ‘Evenementen’ lekker hoog zet, zodat het extra opvalt.

Promotie in Facebookgroepen

Facebookgroepen is vandaag de dag een van de meest gebruikte functies op het platform. Mensen met dezelfde interesses komen bijeen om over bepaalde zaken te praten, ervaringen uit te wisselen en tips te verzamelen. Zoek de facebookgroepen die voor jouw evenement relevant zijn en kijk of je er je evenement mag promoten. Met nadruk op het woord ‘mag’, want iedere facebookgroep heeft zo z’n eigen regels. Doe navraag bij de beheerders van de groep om zeker te zijn dat jouw evenement een positief stempel op de pagina drukt en je niet uit de groep gegooid wordt, omdat je regels overtreedt. 

Eventlocaties taggen

Tijdens het aanmaken van een evenement kun je verschillende onderdelen taggen. Eén daarvan is de locatie waar het evenement gehouden wordt. Superslim om te doen en ook echt de pagina te taggen in plaats van enkel de naam te delen. Wanneer jij je evenement publiceert met een tag naar de locatie, krijgt de locatie namelijk een melding. Zij kunnen vervolgens jouw event accepteren waardoor het ook in hun agenda en bij hun volgers in de tijdlijn verschijnt. Je nodigt dus Facebookpagina’s uit als mede-organisatoren. Zo creëer je een nog groter bereik. 

Betrokken personen/bedrijven noemen

Naast het benoemen van de eventlocatie is er ook de kans om sponsors, sprekers en andere betrokken bedrijven te benoemen. Je kunt bedrijven mede-eigenaar maken van het evenement, waarbij er hetzelfde gebeurt als na het taggen van een locatie. Je kunt ook in de omschrijving extra tags plaatsen. Hierbij komt jouw evenement niet in de agenda van de genoemde organisaties, maar zo wijs je hen er wel op dat jouw evenement online staat. Met een beetje geluk* promoten zij het op hun eigen tijdlijn.

*geluk is niet de enige manier. Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus benader deze personen ook met de vraag of zij jouw evenement willen delen.

Facebook ads inrichten

Je kunt op Facebook een doelgroep samenstellen op basis van allerlei informatie zoals demografische kenmerken, interesses, werkgevers en nog veel meer. Zo kun je een groot deel van je doelgroep bereiken en ze kennis laten maken met jouw event. Wanneer je slim inzet, doordat je heel goed weet wie je doelgroep is, hoeft dit ook helemaal niet veel geld te kosten.  

Goed om te weten: Ook advertenties op Instagram richt je op deze manier in. Instagram is onderdeel van Facebook en daarom heb je een bedrijfspagina op Facebook nodig om te kunnen adverteren op Instagram. Het promoten van je event op Instagram is een artikel op zich, maar weet dat een van de manieren via Facebook loopt.

Ads voor vergelijkbare doelgroepen

Zijn je Facebook ads succesvol en wil je een nog grotere groep mensen aanboren? Kies dan voor een lookalike audience. Facebook verzamelt een nieuwe groep mensen die een vergelijkbaar profiel hebben als je bestaande doelgroep. Ook zij krijgen jouw advertenties te zien, waardoor je evenement meer mensen bereikt. 

Ads retargetten

We blijven bij de advertenties. Facebook heeft namelijk de mogelijkheid om advertenties op mensen te richten die wel je website bezocht hebben, maar niet gelijk een ticket gekocht hebben. Superhandig! Je weet namelijk al dat deze mensen enige interesse hebben in jouw evenement, anders komen ze niet op je site terecht. En natuurlijk kun je de advertentie aanpassen om nog relevanter te zijn voor je doelgroep met behulp van de Facebook pixel.

Tip: Voor het inrichten van advertenties is een Facebook pixel essentieel. Hoewel je een reguliere advertentie kunt draaien zonder pixel, is het een doodzonde als je niet – net als bij retargetting waar het verplicht is – een pixel instelt. Een Facebook pixel is namelijk een stukje code wat je op je website plaatst (niet ingewikkeld!) en dat meet vervolgens wat bezoekers van je website doen. Handig om advertenties aan de juiste mensen te tonen, meer omzet te genereren en de resultaten van je advertenties te meten. 

Heb jij jouw evenement al eens op Facebook gepromoot?

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close