Eventmanagement

Dit is waarom je beter geen gratis evenementen kunt organiseren

Een gratis evenement klinkt aantrekkelijk en lekker laagdrempelig. Als je een gratis evenement organiseert  komen er ongetwijfeld veel mensen, toch? We zijn en blijven namelijk Nederlanders! Stiekem zitten er toch best wat nadelen aan het organiseren van een gratis evenement. In deze blog lees je waarom je beter geen gratis evenementen kunt organiseren.

No show

Mensen die niet komen opdagen en dat van te voren niet doorgeven. Irritant en het allergrootste probleem voor organisatoren van gratis evenementen. Het no show percentage kan oplopen tot wel 50%! Lekker dan.. Heb je voor 20 personen eten en drinken ingekocht, komen er uiteindelijk maar 10 opdagen. Waarom het no show percentage zo hoog ligt? Omdat er weinig noodzaak is. Er is niks betaald dus er komt snel iets tussendoor wat op dat moment belangrijker is dan ‘dat gratis evenementje’.

Verkeerde doelgroep…

De personen die vervolgens wel komen zijn niet per definitie de perfecte doelgroep. Mensen die niet bereid zijn te investeren in een ticket maar alleen komen omdat het gratis is, komen met de verkeerde motivatie. Dat zijn mensen die vervolgens ook niet snel iets anders bij je afnemen want de koopbereidheid lag al ver onder het vriespunt zullen we maar zeggen..

.. met verkeerde verwachtingen

De ene helft komt niet opdagen en de andere helft neemt niks anders bij je af. Daar komt nog eens bij dat de helft die wel komt vaak ook nog eens de verkeerde verwachtingen heeft. Draai het maar eens om: als je geld investeert in een ticket dan verwacht je er ook iets voor terug. Dat betekent dat je gemotiveerd bent om er zoveel mogelijk uit te halen. Je maakt een weloverwogen keuze om naar dat specifieke evenement te gaan. Je leest je in en je weet precies wat je kunt verwachten. Als je niks betaalt voor een ticket heb je ook geen verwachtingen. Dat kan goed of slecht uitpakken: je verwachtingen zij snel overtroffen (want die waren er niet) maar het kan ook zo zijn dat je iets totaal anders had verwacht (want je had je stiekem niet ingelezen). 

Kortom: gratis is niet altijd beter. Vaak los je het al op door een kleine toegang of no show fee te vragen. Dat trekt de juiste bezoekers met de juiste verwachtingen! Weten hoe je wel een waardevol evenement organiseert? Ontdek hier waar je het beste kunt beginnen.

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close