Eventmarketing

Eventmarketing of Event Marketing?

Op papier is de spatie het enige wat deze twee vaktermen scheidt. In theorie leg je deze twee termen heel anders uit.  De één kan echter niet zonder de ander. Sterker nog, bij inzetten van de ene versterk je de ander. Klinkt het nog als Chinees? Lees dan snel verder!

Eventmarketing

Een evenement kun (lees: MOET) je zien als onderdeel van de marketingmix van een bedrijf. Het is een communicatiemiddel. Je zet een event in om jouw doelgroep te inspireren of activeren. Het draagt bij aan de marketingdoelstellingen van een bedrijf. Een event is dus niet zomaar een ‘op zichzelf staand feestje’ maar een goed doordacht plan. Je kijkt naar The Bigger Picture en denkt goed na over de wensen van de doelgroep en op wat voor manier welk event daar 1-op-1 bij aansluit. Je staat stil bij jouw doelstellingen en die van de doelgroep.

Event Marketing

Hierbij draait het vooral om het vermarkten van het event. Hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk bezoekers naar je evenement komen? Hoe verkoop je dus zoveel mogelijk tickets? Het is slim om een marketing plan op te stellen. Je kunt namelijk alle online marketing middelen benutten (social media, SEA, etc) maar ook de meer traditionele vormen van marketing volstaan. Denk bijvoorbeeld aan affiches langs de weg voor een concert. Alles wat je nodig hebt om jouw evenement aan de man (of vrouw) te brengen!

Eventmarketing is de sleutel tot goede Event Marketing

Wat is eigenlijk het verband tussen beide termen? Simpel; door goed stil te staan bij The Bigger Picture (eventmarketing) kun je jouw event beter vermarkten (event marketing). Je hebt namelijk nagedacht over hoe dit event binnen je marketingmix past. Je hebt waarschijnlijk ook goed nagedacht hoe je dit event zo goed mogelijk kunt laten aansluiten op de verlangens van de doelgroep. Daarmee sla je niet zo snel de plank mis want je hebt al het voorwerk al gedaan. Dat maakt het opstellen van een marketingplan voor het event een stuk gemakkelijker. Je weet immers wat het event jouw doelgroep kan bieden EN je weet waar ze te vinden zijn.

Samenvattend..

Schrijf je het aan elkaar? Dan gaat het over een event zien als versterkend middel binnen de marketingmix. Schrijf je het los van elkaar? Dan heb je het over de marketing (promotie) van een specifiek event! Zie je wel? Geen Chinees!

Zie meer

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close