Trends

Events in 2020: De onmisbare trends en ontwikkelingen voor evenementen

Wil jij ook in 2020 weer onvergetelijke evenementen organiseren? Zorg er dan voor dat je evenement opvalt in de grote massa. Opvallen doe je onder andere door slim in te zetten op de trends en ontwikkelingen die gaande zijn in de evenementenbranche. Iets nieuws trekt immers de aandacht! Doe inspiratie op voor jouw plannen in 2020 aan de hand van deze toffe trends en ontwikkelingen voor evenementen.

Zet in op storytelling

Wat we ook doen als het over marketing gaat, storytelling wordt steeds belangrijker. We vinden het fijn om meegenomen te worden in een beleving of in een verhaal. We willen echt voelen wat we te zien en te horen krijgen, omdat we (onbewust) afgaan op onze emoties. Ook tijdens evenementen speelt storytelling een steeds grotere rol. Zo is het in de reisbranche de truc om iemand het echte vakantiegevoel te geven, terwijl ze gewoon in de Jaarbeurs staan. En is een festival over bewustzijn een hele andere ervaring als er subtiel licht is en er ontspannende muziek gedraaid wordt.

Over muziek en storytelling gesproken: wist je dat audio een veel grotere impact op jouw evenement heeft dan je denkt? Audio-expert Erik van Oosten schreef er een gastblog over.

In 2020 is het nog belangrijker om jouw verhaal compleet te maken. Zorg dat jouw evenement, groot of klein, niet alleen maar de noodzakelijke informatie geeft, maar juist ook de extra’s daar omheen. Zorg dat bezoekers een band ontwikkelen met de boodschap die je evenement uitdraagt. Raak ze vanaf het moment dat ze de eerste advertentie voor je evenement zien tot de avond waarop ze thuiskomen na het evenement (en daarna!). Kies daarbij voor een mix van elementen zoals beeld, geluid, geur, temperatuur en zelfs het uitzicht van de locatie. Inspireer, raak en connect via storytelling met je bezoekers.

Focus op duurzaamheid

Het kan je niet ontgaan zijn dat het klimaat en duurzaamheid belangrijke topics zijn. Ook in het afgelopen jaar zag je al de beweging naar duurzame evenementen en die trend zet zich voort in 2020. Duurzame evenementen, waarbij je nadenkt over het hergebruiken van materialen, kiest voor leveranciers met een duurzaam beleid en papieren reclame achterwege laat.

In 2020 is het belangrijk om op alle soorten evenementen duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben staan. Niet alleen in de verpakkingsmaterialen, maar bijvoorbeeld ook in de keuze welk eten je serveert. Kies voor leveranciers die enkel plantaardige gerechten serveren of bied meer vegetarische opties aan. Ook in het scheiden van afval heb je een quick win wat duurzaamheid betreft. Zet meerdere afvalbakken neer waarin bezoekers direct zelf het afval kunnen scheiden.  

Meer tips over het organiseren van duurzame evenementen ontdek je hier. En ook voor het inperken van single use materialen kun je waardevolle tips vinden in dit artikel.

Maak het zo persoonlijk mogelijk

Je merkt aan alles dat bedrijven die aan persoonlijke communicatie doen, meer blijvend succes hebben. Alleen al je gezicht laten zien op social media kan een wezenlijk verschil maken in het succes van je evenement. In 2020 wordt het verlangen van mensen naar meer persoonlijk contact alleen maar sterker. En daar kun je bij evenementen slim gebruik van maken.

Zorg dat je de communicatie voorafgaand, tijdens én na het evenement persoonlijk maakt. Je kunt hiervoor slim e-mailmarketing inzetten, maar ook een simpele ‘hi Chris’ in plaats van ‘beste deelnemer’ geeft al een heel ander gevoel. Door je bezoekers beter te leren kennen, kun je ook beter inspelen op dat waar zij waarde aan hechten. Klinkt dat wat vaag? Denk eens aan de tip bij duurzaamheid om te kiezen voor vegetarische opties. Wanneer jij weet dat jouw doelgroep veel waarde hecht aan een betere, groene wereld, dan zullen zij het ook enorm waarderen wanneer jij kiest voor enkel plantaardige opties. Je spreekt ze daarmee direct aan en geeft ze het gevoel dat je echt rekening houdt met waar zij voor staan.

Wat ga jij in 2020 anders doen bij je evenementen?

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button