CasestudyOnline events

Casestudy: Interactie tijdens het gigantische online event ‘Tribe Live’

Tijdens een online evenement met 3000 deelnemers de interactie bevorderen. Hoe doe je dat? Wij zagen hoe ze dat bij een Canadees evenement deden en delen wat tips.

Het evenement waar ik aan deelnam heet ‘Tribe Live’, een evenement van Stu Mclaren. Vol inspiratie schreef ik al eerder wat 3 essentiële tips zijn voor online evenementen en wat voor toffe goodiebox ik opgestuurd kreeg. En in deze laatste blog over dit evenement ga ik het dus hebben over de interactie.

Interactie voorafgaand aan het evenement:

Wat me gelijk opviel was hoe enthousiast mensen waren voorafgaand aan het evenement. En hoe dit enthousiasme ook geprikkeld werd.

‘Swagbox’
Als je je als early bird inschreef, kreeg je niet alleen ontzettend veel korting (zo’n 50%), maar ook een box vol ‘swag’ zoals zij dat noemen. Mensen die dit bedrijf al een paar jaar volgen en echt fan zijn, werden meteen razend enthousiast. Ik wou die box natuurlijk hebben om inspiratie op te doen, dus ik schreef me snel in.

Social engagement
Mensen werden gevraagd om een foto te delen op social media als ze de box ontvingen. En elke dag verschenen er een paar foto’s van mensen in allerlei landen. Mensen vertelden ook in welk land ze woonden en zo werd de aandacht van andere mensen enorm getriggerd.

Telegram-berichtjes
Na de aanmelding voor het evenement, vertelden ze ons dat we ons op Telegram voor een kanaal konden inschrijven voor updates. Via dit kanaal – een alternatief op Whatsapp – stuurde de host van het evenement af en toe berichtjes, meestal ingesproken. Dit zorgde er ook voor dat je steeds meer zin kreeg in het evenement en nieuwsgierig gemaakt werd over bepaalde onderdelen.

Pré-event-downloads
Via de eventwebsite waren er een aantal dingen die je kon downloaden. Nieuwsgierig als de meeste mensen zijn, gingen we natuurlijk alvast even kijken. Zo waren er 8 verschillende achtergrondjes die je kon instellen op Zoom. Mits je computer daar geschikt voor was, dat was bij mij helaas niet het geval. Maar het idee vond ik superleuk!

Dit zorgde dat je voorafgaande aan het evenement er nog meer zin in kreeg, je de eventsite bezocht en tijdens het evenement kreeg je leuke reacties van andere deelnemers en soms van de host als je zo’n achtergrondje had ingesteld:

Achtergrondjes voor Zoom

Interactie tijdens het evenement:

Subgroepjes & break-outs
Tijdens het evenement kon je via de chat vragen stellen aan elkaar. Dat is niet bij te houden met 3000 man. Gelukkig hadden ze daarover nagedacht. We werden in circa 12 groepen verdeeld. Op de eerste dag ging het niet helemaal goed, maar de andere twee dagen kwam je na het uitloggen telkens in dezelfde groep terecht. Dat was fijn, want zo leerde je jouw groep wat beter kennen. Ook omdat er af en toe break-outs waren, elke keer met andere groepjes van 5.

Emoticons sturen naar het grote scherm
Tijdens de presentatie kon je via knoppen op de eventsite een emoticon sturen. Dit verscheen dan op het scherm achter de spreker. Als er iets grappigs gebeurde zag je veel lachende smileys en als er iets moois of emotioneels werd gedeeld, zag je veel hartjes. Dit is voor de spreker ook leuk, want zo voelt hij toch een beetje interactie met de groep.

Fysieke Emoticons
In de goodiebox zaten 3 emoticons op een stokje. Je kon een van de 3 emoticons ook voor je webcam houden, zodat de spreker dat zag. Ik deed dat aan het begin van het evenement toen ik even iets niet begreep en toen noemde de spreker even mijn naam. Ik vond dat heel leuk: uit al die 3000 mensen, dat hij me toch zag. Dat zou in een grote zaal veel lastiger zijn. Zoals je op de bovenste foto ziet, zag hij alle mensen op meerdere schermen, verdeeld per subgroep.

Gamification: Punten verzamelen
Op de eventsite werd al snel duidelijk dat je punten kon winnen. Hoe meer je de website gebruikte en alles bekeek, hoe meer punten je verdiende. Dit triggerde behoorlijk, want op de één of andere manier wil je gewoon hoog in die lijst komen. In de besloten Facebook-groep spraken mensen er ook al over en een aantal mensen werden heel competitief. En dat terwijl we nog helemaal niet wisten of je er iets mee kon winnen. Uiteindelijk bleek dat iedereen in de top 250 een aantal opnames kregen van het evenement. Dat wilden mensen wel, dus gedurende de drie dagen bleven mensen maar terugkomen naar de site. Het stimuleerde ook enorm dat je de site af en toe werd uitgebreid met punten.

“You are awesome!”-gebaar
Tussendoor vroeg Stu ons ook af en toe om een gebaar te maken, meestal als er een gastspreker was geweest. Hij leerde ons het uit te beelden. En zo zag de spreker 3000 mensen op allemaal kleine schermpjes allerlei gebaren uitbeelden. Een simpel idee en wat leuker dan alleen maar klappen.

Interactie na afloop van het evenement:

Facebook-groep
Na drie dagen lang deel te nemen aan het evenement, was het toch een beetje gek dat er een einde aan kwam. Gelukkig was er nog de besloten Facebook-groep. Daar konden mensen vragen stellen en contact leggen met elkaar. Ze houden deze groep zo’n 60 dagen live en daarna konden mensen weer verder in de publieke groep dat gekoppeld is aan het bedrijf achter dit evenement.

Telegram-aftercare
Zo heel af en toe krijgen we nog een voicebericht via Telegram. Bijvoorbeeld over een vervolgsessie van een van de populairste gastsprekers. En ik vermoed dat er af en toe nog wel wat meer gedeeld wordt.

Al met al vond ik het heel inspirerend om te zien hoe ze het hebben aangepakt. En wat me vooral opvalt is dat ze het groots hebben aangepakt door op allerlei verschillende manieren het enthousiasme bevorderden en contact maakten met het publiek.

Samira Salman

Samira struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button