Entertainment

Met deze tips gaan mensen wél jouw event hashtag gebruiken

Een evenement kan eigenlijk niet meer zonder hashtag. Maar hoe zorg je dat je bezoekers het daadwerkelijk gaan gebruiken? Ik geef je 4 tips over hoe je je event hashtag succesvol kan inzetten.

Waarom zou je bij een event hashtags gebruiken?

Vrijwel iedereen zit op social media. Ook tijdens je evenement. En als je het goed doet, delen ze positieve berichten. Over iets moois wat ze op je evenement zien waar ze een foto van maken. Denk bijvoorbeeld aan een grappige act, mooie aankleding of een interessant weetje dat een van de sprekers deelt.

Door mensen te stimuleren een hashtag aan hun foto toe te voegen, ontstaat er een prachtige stroom van user-generated content over jouw evenement! Het is ook eerlijke content. Geen gelikte marketing-posts, maar echte posts die laten zien hoe echt is. Anderen krijgen daardoor een goed beeld over je evenement. En aanwezige bezoekers kunnen naderhand nog eens rustig kijken wat er besproken is en zelfs contact leggen met anderen.

“Ja maar wat als mensen gaan klagen?”

Maak je geen zorgen over negatieve reacties die via je hashtag aan het licht komen. Juist door de hashtag kun je eventuele klachten veel beter monitoren en ontevreden bezoekers benaderen en problemen rechtzetten. Mensen kunnen toch wel klagen als ze willen. Of je nou de hashtag promoot of niet.

Leestip

Wil je meer weten over het monitoren van hashtags en feedback tijdens je evenement? Lees er meer over in social media monitoring tijdens evenementen: 9 tips op EventGoodies.nl.

Tip 1: Zorg voor een korte en duidelijke hashtag

Het begint natuurlijk bij het verzinnen van een goede hashtag. Als je er al een hebt die je achteraf toch niet zo sterk vindt, dan kun je deze voor de volgende editie van je evenement best aanpassen. Als je het maar goed communiceert. Daar kom ik bij tip 2 op terug.

Een goede event hashtag is kort en duidelijk. Zo gebruikt #eventsummit deze hashtag voor het gelijknamige evenement. Het evenement Content Marketing Fast Forward gebruikt bijvoorbeeld #cmff. Gebruik dus geen ingewikkelde code die mensen niet onthouden, maar houd het logisch. En heel belangrijk: controleer of de hashtag niet al in gebruik is! Sommige evenementen krijgen elk jaar een nieuw jaartal achter de hashtag. Dat raad ik je af. Gebruik een hashtag die je elk jaar opnieuw kan gebruiken. Dat is veel duidelijker voor de bezoekers.

Tip 2: Communiceer de hashtag continu op verschillende middelen

Je bent misschien geneigd te denken dat je de event hashtag alleen op social media hoeft te communiceren. Dat dacht ik voorheen ook. Toen ik merkte dat de hashtag bij een van m’n opdrachtgevers te weinig werd gebruikt, zorgde ik dat de hashtag ook op andere communicatiemiddelen werd gedeeld. Zoals in de nieuwsbrief, op de website en op drukwerk. Sterker nog: voor dit evenement hebben we zelfs speciale hashtag posters gemaakt. Hoewel het effect van offline middelen niet meetbaar is, merkte we duidelijk verbetering! Natuurlijk geef je zelf ook het goede voorbeeld als je iets op social media plaatst.

Tip 3: Verzin een leuke actie tijdens het evenement

Als je de hashtag echt wilt boosten, zorg dan voor een leuke actie tijdens het evenement. Een winactie wie de mooiste foto deelt of de beste tip of inzicht tijdens een congres plaatst. Je kunt mensen ook stimuleren vragen te stellen via Twitter, waarvan je er een aantal tijdens de presentatie beantwoord. En natuurlijk kun je ook nog een fotohokje inzetten. Hierbij krijgen mensen hun foto digitaal opgestuurd en kun je de event hashtag eraan koppelen. Zo maak je het lekker laagdrempelig.

Tip 4: Monitoren en een terugblik maken

Tijdens en na het evenement kun je de hashtag monitoren. Voor kleinere evenementen kun je dat misschien zelf doen, maar het is handiger om daar iemand op te zetten. Het is echt lastig om zowel het evenement in de gaten te houden als social media. Beantwoord vragen en speel in op wat er online gebeurt. Merk je dat er veel onduidelijkheid is over het programma? Tackel dat dan gelijk.

Je kunt naderhand van de gemaakte posts ook een mooie terugblik maken. Gebruik op Twitter bijvoorbeeld Twitter Moments. Of beter nog: je kunt ook op je eigen website een blogpost maken en post van verschillende social media-kanalen embedden.

Ik hoop dat dit je helpt. Als je er nog vragen over hebt, stel ze gerust!

Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies en contentmarketeer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close