Styling

Een moodboard: de basis voor elke event styling

Wanneer je een evenement organiseert wil je iets teweeg brengen bij bezoekers. De styling van een event is een cruciaal onderdeel van die belevenis. Maar hoe begin je eigenlijk met de event styling? Een moodboard! In dit artikel lees je wat een moodboard is en zet je 3 stappen naar jouw moodboard voor event styling!

Wat is een moodboard?

Je ziet vaak dat een moodboard direct al elementen van event styling laat zien. Je ziet een bepaalde stoel, tafel of accessoires. Maar eigenlijk is dit niet waar een écht moodboard om gaat. Het heet niet voor niets “MOOD”-board! Het gaat om de sfeer, het gevoel, de emotie…

Een moodboard bestaat uit afbeeldingen die niet per se letterlijk overgenomen worden in de styling van een event. Het gaat meer om kleurgebruik, sfeer en emotie. Organiseer jij bijvoorbeeld een event voor ontspanning, rust en tot jezelf komen? Bedenk je dan eens welk moodboard hierbij zou passen:

En? Welke sfeer vond jij het beste passen bij dat event? Juist, afbeelding 3. Dit komt door de natuurlijke kleuren, de sfeer die het oproept en het gevoel wat je hierbij krijgt. Zoals je ziet zijn dit geen afbeeldingen die je (per se) letterlijk overneemt op een event. Het gaat echt om de sfeer.

3 stappen naar een moodboard

Stap #1: kernwoorden opschrijven.

Om te beginnen aan je moodboard is het goed te weten welk type afbeeldingen je gaat zoeken. Aan de hand van het gevoel wat je wilt overbrengen, jouw verhaal, je doelgroep, etc. kun je daarvoor wat kernwoorden opschrijven. Ik schrijf altijd gewoon alle woorden op die bij het evenement en het bedrijf horen. Uit deze lijst pak ik dan de belangrijkste kernwoorden waarbij ik afbeeldingen ga zoeken.

Stap #2: abstracte afbeeldingen bij de kernwoorden zoeken.

Wat ik vaak gebruik om afbeeldingen te zoeken – mits ik deze niet (online) deel – is Pinterest. Hier typ ik verschillende kernwoorden in en kijk dan welke afbeeldingen de juiste emotie bij mij oproepen. Deze bewaar ik op een Pinterestbord om er later een moodboard van te kunnen maken. 

Maar ook gratis stockfoto’s kunnen heel goed werken voor het maken van een moodboard – zoals pexels.com, unsplash.com of pixabay.com – of je maakt natuurlijk je eigen foto’s!

Bron: pexels.com

Stap #3: collage maken.

Een collage kun je heel makkelijk maken door gebruik te maken van het online design programma Canva. Ik vind dit echt ideaal, zelfs al kan ik designen m.b.v. Adobe programma’s zoals Photoshop. Canva werkt gewoon snel, is altijd online bereikbaar en heeft standaard collage templates waardoor je alleen je gekozen afbeeldingen erin hoeft te slepen.

Extra: kleuren toevoegen.

Doordat je een moodboard gebruikt gedurende het hele styling proces, voeg ik ook altijd de gewenste kleurcombinatie aan toe. Op deze manier heb je nog meer houvast om van jouw evenement één prachtig, matchend geheel te maken en verzijl je niet in al die leuke spullen die je kunt vinden. 

De basis van jouw event uitstraling

Het is goed om dit moodboard gedurende het hele proces van voorbereiding erbij te pakken. Past de stijl van het podium nog bij het moodboard? Roepen de communicatie designs de juiste emoties op? Wijk ik niet te veel van de kleuren af? Etc. Nu je jouw moodboard af hebt is de basis voor het stylen van jouw evenement klaar. De basis waar je bij de rest van de invulling van je event op terug kunt vallen om ervoor te zorgen dat de hele uitstraling de gewenste emotie oproept.

Maak jij al gebruik van moodboarding? Mocht je een kort advies willen op jouw moodboard, laat het mij dan weten. Happy to help!

Gioia Gerritse

Hi! Ik ben Gioia en ik help bedrijven met het vertalen van een ruw idee naar een diamant van een visualisatie voor een beursstand, evenement of zakelijk interieur! Dit doe ik door een concept te bedenken wat qua sfeer volledig bij het bedrijf én bij de behoefte van de doelgroep past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close