Podcast

Podcast: een slimme manier van ticketing

Kaartjes verkopen voor een (online) evenement blijft vaak lastig. Mensen besluiten meestal pas last minute om een kaartje te kopen. Als organisator is die onzekerheid niet prettig. Daarbij moet je vaak ook aanbetalingen doen aan leveranciers. Hoe los je dat op?

Selfa Verlaat van Campfire Stories probeerde voor de 5e editie van haar festival iets nieuws uit en dat lijkt goed te werken! In deze aflevering vertelt ze hoe ze het precies aanpakt.

De Meeting Room podcast is ook te vinden op Spotify. Als je liever naar video kijkt, bekijk dan deze aflevering op Youtube.

Highlights

00:12:36
Samira: Wil jij vertellen hoe jij je kaarten verkoopt voor je festival?

Selfa: Natuurlijk! Het kost zoveel energie om het hele jaar door bezig te zijn met tickets verkopen. Vooral ook in je communicatie. Ik wil een inspiratieplatform zijn en dan moet ik bij elke nieuwsbrief weer stilstaan bij de call-to-action. Dat past gewoon niet bij me en ik dacht: ik ga gewoon anders doen. Met de gedachte dat ik er niet het hele jaar mee bezig wil zijn. Dus ik besloot schaarste te creëren.

Ik ga de tickets in verschillende blokken verkopen per jaar. Dat wil zeggen dat ik bepaalde momenten creëer dat er een lancering komt voor een ticket. Sommige mensen die houden ervan om een jaar van tevoren iets te boeken en die krijgen dan een ticket voor een voordelige prijs. Het helpt mij enorm, want hoe meer mensen dat doen, hoe of hoe vroeger in het jaar ik eigenlijk al plannen kan gaan maken. Maar er zijn ook mensen die op het laatste moment willen besluiten. Ook die mensen wil ik de mogelijkheid bieden nog een kaartje te kunnen kopen. En dat kan door de tickets op verschillende momenten aan te bieden.

00:20:36
Selfa: De laatste ronde laat ik het gewoon openstaan. Een week voor mensen kaartjes kunnen kopen, doe ik al promotie. Om voor geïnteresseerden rust te creëren, kunnen ze zich registreren voor deze ticketronde. Dan krijgen ze de avond voordat de ticketverkoop begint al de link om alvast een ticket te kopen. Dan beloon je mensen ook weer en kan ik inschatten hoeveel de vraag is naar tickets. Bovendien krijg ik zo weer e-mailadressen!

00:23:31
Selfa: Na zo’n week kan ik het weer loslaten. Dan zijn de tickets verkocht, dan gaat m’n energie naar het maken van content, kan ik weer door met m’n line up en nieuwe ideeën verzinnen. En het verkopen van de tickets is dan gewoon weer even helemaal weg.

Samira Salman

Samira struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button