Algemeen

Spullen of belevenissen, wat zeg jij?

Stel je eens voor dat je nog €100 te besteden hebt deze maand. Koop je dat toffe -maar dure- vintage bijzettafeltje of ga je met je vrienden naar een festival?

Spullen of belevenissen?

Dat is een lastige keuze, toch? Uit onderzoek van vooraanstaande universiteiten is gebleken dat ervaringen en belevenissen gelukkiger maken dan spullen. Uiteindelijk toch niet zo’n lastige keuze dus. Aan spullen wen je namelijk, dus dat geluksgevoel ebt na aankoop uiteindelijk weg. Naar een festival kun je toeleven én je kunt er nog lang aan terugdenken. Voorpret en herinneringen leveren op de lange termijn levensgeluk op.

Generatie Z snapt het

Leg je de Baby Boomers, Generatie X of zelfs Millennials bovenstaande keuze voor, dan zal de uitkomst misschien wat variëren. Voor Generatie Z, geboren na 2000, ligt het anders. Uit onderzoeken is gebleken dat zij hun (toekomstige) geld júist uit willen geven aan memorabele belevenissen. (Als het even kan zijn dit ook hele instagrammable of snapchatbare belevenissen natuurlijk!) Kortom; deze generatie is niet alleen sociaal en maatschappelijk betrokken maar ook dol op unieke en social-media-waardige belevingen. Ze zien, van nature, de toegevoegde waarde van belevenissen ten opzichte van spullen.

Toekomst evenementen industrie

Ervaringen die gelukkiger maken dan spullen en een opgroeiende generatie die dat snapt. Dat klinkt als muziek in mijn eventmanager – oren. Het belooft dan ook veel goeds voor de toekomst van de evenementen industrie.

Dat betekent overigens niet dat we op onze lauweren kunnen rusten en wachten tot de klussen deze kant op waaien. Het is zaak dat we begrijpen wat een beleving een beleving maakt. Daarnaast is het tijd dat wij eventmanagers verder kijken dan onze neus lang is. De toekomst van de evenementen industrie ligt namelijk in het hoofd deze Generatie Z en dat vraagt om innovatie. Wat beweegt hen? Wat vinden zij interessant? Hoe grijp je deze generatie? We hebben niet veel tijd meer aangezien de eerste lichtingen al een diploma op zak hebben en op eigen benen gaan staan. Genoeg stof om over na te denken, toch?

Wat jij? Spullen of belevenissen?

Zie meer

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close