Audio

Storytelling voor events? Gebruik geluid!

Dé trend van nu, storytelling. Storytelling is key, storytelling is onmisbaar, storytelling dit, storytelling dat. Je denkt natuurlijk over na wat jouw gasten zien. Maar denk je ook over na wat ze horen? Het juiste geluid draagt bij aan de “wereld” die jij met jouw event wilt creëren, het verhaal dat jij wilt vertellen en dus de beleving van je bezoeker. In deze blog lees je wat audio voor verschil maakt bij een achtbaan en deel ik vijf cases uit 2018 waarin een evenement door het creatief inzetten van audio tot leven kwam.  

Vertel je verhaal met geluid!

Vergelijk je evenement eens met een achtbaan in een pretpark. Een berg staal, gebogen tot een looping en een karretje met kekke kleurtjes is niet genoeg om er een spektakel van te maken. Het verhaal en hoe dat verteld wordt is de sleutel naar succes. Het verhaal dat ondersteund wordt door de juiste muziek en sound design is het verhaal dat je thuis vertelt.

Juli 2015, de opening van “Baron 1898” in de Efteling. In diezelfde periode werd er in Italië een soortgelijke baan geopend. Oblivion: The Black Hole Roller Coaster in Gardaland. Bekijk deze twee filmpjes eens en zie het verschil in beleving:

Het verschil? De Baron heeft een heel goed verhaal en een geniale thematisering. Ondersteund door de juiste muziek en vet sound design. Conclusie: Baron 1898 sleept je mee in de wereld van de mijnwerkers. Vanaf het moment dat je door de poortjes loopt  zit je midden in het verhaal en is opeens de rit een onderdeel geworden van de beleving.

Het mag duidelijk zijn, dat storytelling key is, óók binnen de event sector. Dus vertel je verhaal op een bijzondere manier.  En maak daarbij slim gebruik van het belangrijkste orgaan voor gevoel, het menselijk gehoor!

5 inspiratietips om jouw eventverhaal op een toffe manier te vertellen!

  1. Maak het intiem. Geef een silent presentatie met koptelefoons voor je publiek. Ken je de welbekende silent disco?  Hierdoor creëer je niet alleen een zeer intieme setting, maar heb je de volledige aandacht. Doordat er totaal geen afleiding is ligt de focus 100% bij jouw verhaal. Voor de opening van een groot gebouw vorig jaar heb ik deze techniek toegepast omdat de zaal akoestisch een drama was. Veel te groot, veel te hoog. De uitwerking was vele malen groter dan de opdrachtgever had verwacht, het publiek werd compleet opgezogen in het verhaal. Win win!
  2. Be the chèf. Als je lekker uit eten gaat komt er een kelner vertellen hoe en wat er op een bedje van rucola ligt en wat voor exotische saus je mag verwachten. Probeer eens een diner met animatie voor je gasten, laat zien en vooral horen wat je gasten voorgeschoteld krijgen… Gegarandeerd dat er over je evenement nagepraat wordt! Voorbeeldje.
  3. Een binnenkomer. Breng je bezoekers gelijk in de goede mood met ambiance sound. Geen bekende of onbekende liedjes, maar super goede moodmakers! Voorbeeld: Naturalis had een congres over slangengif, Snakebite. Bij binnenkomst hoorde je door de Afrikaanse ambiance sounds heel af en toe een slang voorbij ritselen… Scary, maar storytelling zoals het hoort! Het publiek zat gelijk in de juiste sfeer!
  4. Tour con memoria. Bij een expositie maakten we een Augmented Reality app waarin je kon zien hoe de schilderijen gemaakt werden. Van laag tot laag. De kunstenares vertelde zelf waarom en hoe het kunstwerk tot stand is gekomen. Ook dit is redelijk intiem (zie tip 1) omdat zij zélf uitlegt hoe haar kunstwerken tot stand zijn gekomen. En wie kan dat beter dan de kunstenaar zelf? Deze serie heeft zij gemaakt in Italië, om de bezoeker in die sfeer te laten komen hoorde je heel zachtjes Italiaanse geluiden op de achtergrond.
  5. Praat eens tegen jezelf. Dit is een moeilijke om goed uit te voeren, maar als het lukt is het een binnenkomer van jewelste! Tijdens een presentatie van mijn bedrijf onderbrak ik mijzelf door een audiofragment in te starten waarin gezegd werd dat het verhaal dat ik aan het vertellen was saai en oninteressant was. Daarop reageerde ik (live) verbaasd “Saai? Hoezo?”, waarop de voice-over zei “Je bent toch zo goed met geluid? Laat maar horen dan…” Resultaat, een keiharde lach in de zaal en opperste concentratie bij de rest van mijn presentatie. Doordat je iets totaal onverwachts doet zet je iedereen en alles op scherp!
Zie meer

Erik van Oosten

Erik is founder van Factory 6 - Striking audio design, de specialisten op het gebied van beleving met geluid. Je hebt vast wel eens een van zijn werken gehoord, of je hebt er iemand over gehoord... Of misschien heb je hem er zelf over gehoord, want Erik is een enthousiast spreker over wat de impact van geluid is en wat geluid met je brein doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close