Trends

Tips & Tricks om jouw event te personaliseren!

Gastblog special door Sophie Lemmen

Van persoonlijke uitnodigingen tot de Spotifylijst van een bezoeker die afgespeeld wordt. Dit allemaal met als doel de bezoekers een bijzondere beleving te bezorgen. De gasten willen graag verrast worden door de organisator van het evenement. Maar hoe? Persoonlijke uitnodigingen en de Spotifylijst van een bezoeker zijn voorbeelden van personalisatie middelen. Personalisatie is een goede manier om bijvoorbeeld te zorgen voor betrokkenheid van de bezoekers, voor terugkerende gasten en om de wensen en behoeften van de doelgroep in kaart te brengen. In deze blog vind je verschillende tools hoe jij bovenstaande kunt verwezenlijken door personalisatie in de zetten.

Personalisatie is HOT

Personalisatie, wat betekent het nu precies? Het betekent een volledig op maat gemaakte beleving voor de bezoekers. Personalisatie geeft je gasten het gevoel dat ze écht welkom zijn. Met andere woorden: de juiste boodschap, voor de juiste persoon, op het juiste moment. Het is de toekomst. Ook voor events, aldus event deskundigen. We doen er alles aan om de aandacht te trekken van onze potentiële bezoekers. Harder schreeuwen helpt niet. Maar wat werkt wel? Een relevante boodschap! Hiervoor moet je weten tegen wie je praat en wat diegene wil horen. Ook bij evenementen. Kortom, personalisatie is key!

Waarom zou ik?

Personalisatie kent natuurlijk vele voordelen waardoor het jouw event succesvol kan maken. Hieronder lees je de belangrijkste voordelen.

  • Meer kennis over jouw (potentiële) bezoeker: door personalisatie toe te passen weet je meer over je doelgroep. Je komt erachter hoe je ze kunt benaderen, bereiken en overtuigen. Dat is natuurlijk informatie die goud is voor een event organisator, want kennis is macht!
  • Meer conversie: “Leads die worden gecreëerd met gerichte en persoonlijke inhoud, zorgen voor 20% meer saleskansen.”, schrijft Ruud Buijserd als medeoprichter van Klue. Dat is veel hè? Gepersonaliseerde content zorgt ervoor dat de juiste content bij de juiste persoon terechtkomt. Niet alleen content is belangrijk, uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde content ervoor zorgt dat men trouw blijft aan een merk. Bijvoorbeeld door een gepersonaliseerde uitnodiging, menukaart of goodiebag. Een persoonlijke ervaring zorgt voor meer leads, sales en aanmeldingen voor een event.
  • Customer experience & customer journey optimaliseren: dit kan door meer inzicht in jouw doelgroep en zijn/haar wensen en behoeften te krijgen. Dus een win-win situatie zou ik zeggen, want een duidelijke customer experience & customer journey zorgt voor meer kansen voor in de toekomst. Zo kun je bijvoorbeeld door deze informatie vaker inspelen op contactmomenten van de bezoeker, waardoor je meer mogelijkheden hebt om de bezoeker te bereiken met jouw boodschap.

How to…

Het toepassen van personalisatie voor jouw event is belangrijk, dat weten we nu. Maar hoe gebruiken bedrijven personalisatie in de praktijk? En welke tools kun jij voor events gebruiken? De basis personalisatie middelen om bijvoorbeeld in te zetten voorafgaand aan een evenement zijn persoonlijke e-mails en gerichte website content. Hierdoor trek je aandacht van potentiële bezoekers en kun je inspelen op hun wensen en behoeften, zodat ze eerder geneigd zijn om een ticket te kopen. Tijdens het evenement kun je personalisatie inzetten door bijvoorbeeld de muziek aan te passen op de smaak of leeftijdscategorie van de bezoeker, een gepersonaliseerd hapje voor de bezoeker met zijn/haar naam erop en zijn/haar favoriete smaak. Na afloop van het evenement kun je een gepersonaliseerde goodiebag uit delen. Deze neemt de bezoeker mee naar huis en thuis beleven ze nogmaals de beleving van het evenement met ‘cadeautjes’ speciaal uitgezocht voor de bezoeker.  Oftewel, je kunt met simpele acties de bezoeker benaderen en verrassen tijdens diverse contactmomenten, zowel vóór, tijdens en na het event. Het is van belang dat je laat zien dat je jouw doelgroep begrijpt en de situatie waar diegene zich in bevindt. Naast de bekende middelen, zijn er ook een aantal voorbeelden en tools die minder bekend (maar des te toffer!) zijn!

  • Infrastructuur optimalisatie: het onderzoekslab van IT-bedrijf IBM in Dublin gebruikte zo’n 2,5 miljard geanonimiseerde gps-gegevens van reizigers in Ivoorkust om de doorstroom van het wegennet te verbeteren met 10%, aan de hand van tijd- en locatie datagegevens. Dit is een voorbeeld waaruit blijkt dat data enorm belangrijk is om een belangrijk aspect voor de doelgroep te verbeteren. Dit kan ook toegepast worden in de evenementenbranche. Want gps-gegevens kunnen ook informatie geven over de event bezoekers, bijvoorbeeld hoe lang ze per dag reizen, waar ze wonen en werken. Dit is een interessante methode, aangezien je je evenement kunt afstemmen op de gegevens van de bezoekers en zo het evenement kunt optimaliseren.
  • Geavanceerde sfeerbeleving: Chüne en CheckinDJ zijn intelligente digitale jukeboxen die muzieklijsten van locaties aanpassen aan de muzieksmaak van de aanwezigen. Wanneer bezoekers inchecken via o.a. social media, worden muzieklijsten automatisch geïmporteerd in het systeem van de locatie.
  • Bioreactieve concerten: met een Lightwave armband, die o.a. beweging, hartritme en temperatuur meet, wordt tijdens zogeheten bioreactieve concerten data inzichtelijk gemaakt, waardoor het evenement zich volledig aanpast aan de wensen van bezoekers. Zo gebruikt de aanwezige DJ de data om een muziekselectie aan te passen en de energie van het publiek te beïnvloeden. De draagbare armbanden kunnen niet alleen zorgen voor een visueel aantrekkelijk plaatje maar ook voor diverse bijkomstigheden, zoals gratis drankjes bij het behalen van een bepaald energie- of temperatuur level en lichteffecten op basis van bewegingen.

Dus…

De kansen en mogelijkheden die personalisatie met zich meebrengt zal er in de toekomst voor zorgen dat jouw bezoekers meer en meer gaan fungeren als ‘eigen’ eventmanagers. Hierdoor kunnen evenementen bijna volledig worden vormgegeven en aanpast op basis van beschikbare data met voorkeuren van bezoekers. Wat personalisatie nog meer aan mogelijkheden te bieden heeft zal nog moeten uitwijzen. Wel is duidelijk dat organisatoren deze innovatie moeten gebruiken om de bezoekersbeleving te overtreffen. 

Kortom, personalisatie is onmisbaar! Eens?!

Over Sophie

Sophie Lemmen is vierdejaars studente Communicatie en studeert dit jaar af met een opdracht in de evenementenbranche. Ze heeft o.a. onderzocht hoe personalisatie het beste ingezet kan worden tijdens events en daarmee is haar interesse in deze branche gegroeid. Hierna ligt de wereld nog aan haar voeten, maar één ding weet ze zeker: events organiseren is haar passie!

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

4 Comments

  1. Ik wist niet dat personalisatie zo ongelooflijk belangrijk is, maar al helemaal niet dat er zoveel toepassingen zijn voor personalisatie. Op de een of andere manier vind ik het ook een beetje eng, als bezoeker van een evenement zou ik toch denken: ‘hoe komen ze aan al die informatie over mij’. Maar ook knap wat er d.m.v. technologie allemaal bereikt kan worden.

  2. Eerlijk gezegd sta ik hier best wel van te kijken! Alle evenementen waar ik ben geweest hebben amper personalisatie toegepast; buiten de school open dagen, maar daar zou ik het ook raar vinden als ze niet eens mijn naam op een brochure kunnen zetten. Ik ben heel benieuwd wat jouw inzichten voor de toekomst van de evenementenbranche gaan betekenen. Ik ben verrast en vooral benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close