Online events

Virtual Reality voor, tijdens en na een evenement

Virtual Reality is meer dan een VR-bril. Je kunt er onwijs gave en interessante dingen mee doen. Ik interviewde Ramon Luijten die me vertelde hoe je VR slim inzet rondom je evenement

Is het voor jou ook nog niet helemaal duidelijk wat je precies met Virtual Reality (VR) kunt op je evenement? Ik zie wel regelmatig nieuws hierover voorbijkomen. Om eerlijk te zijn dacht ik alleen maar aan de variant waarbij je als een geanimeerd figuur door een soort spel heen loopt. Wat kun je er zakelijk dan mee?

Op een evenement zag ik een presentatie van Ramon Luijten, Co-founder and Creative Director van EMansion. Het werd al snel duidelijk dat je er veel mee kunt, ook op een zakelijk evenement.

Ik heb hem geïnterviewd om het ook aan jou te kunnen uitleggen hoe je VR kunt gebruiken op je evenement.

Virtual reality op een evenement

Meer dan een VR-bril

Aan het begin van het interview werd me al snel duidelijk dat het niet alleen om een VR-bril gaat; dat is maar een onderdeel van VR. Ik had me niet gerealiseerd dan 360 graden foto’s en video’s ook een vorm van VR zijn.

Waar het eigenlijk om gaat is dat je continu interactie hebt met je publiek. Voor, tijdens en na een evenement. Een mooi voordeel is dat je met VR een groter publiek bereiken en veel beter de beleving overbrengen dan met een ‘platte’ foto of video.

Een VR-platform

Voor een virtueel evenement heb je een VR-omgeving nodig, een platform. Dat is de plek waar alles gebeurt. Op het platform kunnen mensen jouw VR-foto’s en -video’s bekijken. Dat kan zonder VR-bril, maar als ze de bril wel opzetten is het effect en de beleving natuurlijk veel groter. Ze worden niet afgeleid door hun echte omgeving.

Voor het evenement

Het platform is de plek waarmee je voorafgaande aan het evenement al in contact kan komen met je doelgroep. Dit doe je met goede, relevante content. Deel bijvoorbeeld teasers over het evenement, interview de sprekers of deel interessante video’s. Laat ze weten wat er op jouw evenement gaat gebeuren, zodat ze enthousiast worden (en blijven!). Ramon geeft terecht aan dat je door goede (VR-)content in te zetten, het verhaal veel beter beklijft. Veel meer dan dat je bijvoorbeeld er alleen over blogt bijvoorbeeld.

Je krijgt bovendien goed inzicht welke content men interessant vindt. Je ziet wat het meest en het langst bekeken wordt. Handige data waar je veel aan hebt!

Ook kun je mensen laten meebeslissen over het evenement. Laat bijvoorbeeld twee eventlocaties zien en vraag welke locatie hun voorkeur heeft om het evenement in te laten plaatsvinden.

Hoe tof is het om jouw publiek te betrekken bij je evenement?

Tijdens een evenement

Ook tijdens een evenement is het interessant om VR in te zetten. Bijvoorbeeld voor de mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn vanwege tijdgebrek of omdat ze te ver weg wonen. Als je 360-graden camera’s in de verschillende ruimtes zet, kan men vanuit hun bank thuis toch meekijken met het evenement en er ‘rondlopen’. Ze kunnen kiezen of ze langs de beursvloer lopen of ze kunnen een presentatie bekijken.

Het is zelfs mogelijk om ze bij te betrekken bij een presentatie. Als je zorgt dat er een connectie is het met geluid kunnen ze een vraag stellen. Of je kunt ze mee laten doen met een onderzoekje met twee antwoorden, waarbij ze stemmen door naar het linker- of juist het rechterantwoord te kijken.

Ook voor het aanwezige publiek kun je VR inzetten. Om dit goed uit te leggen, kijk eerst eens naar dit filmpje (als je haast heb, skip dan even naar 0.35sec).

Ramon gaf aan dat je je bezoekers van je evenement ook op zo’n manier kunt verrassen.”Het mooie van Virtual Reality is dat je kunt spelen met tijd en plaats” vertelt Ramon.

Als er bijvoorbeeld een openingswoordje wordt gedaan bij een award show, je vervolgens aan de aanwezigen vraagt de VR-bril op te zetten waarmee ze een video bekijken over de genomineerden. Ze zien hoe de genomineerden in de video op een podium lopen en zichzelf voorstellen. Het podium in het filmpje heeft een andere aankleding. En terwijl mensen de VR-bril op hebben, wordt het podium in de zaal waar ze daadwerkelijk zitten omgebouwd tot dezelfde podium als in het filmpje. Zodra ze de VR-bril af doen, zitten ze dus in het echt in dezelfde setting als ze in de video zagen. Ongeveer zoals ze in de video hierboven ook doen. Dit geeft een ontzettend leuk verrassingseffect!

Na het evenement

Na een evenement wil je het contact met je bezoeker natuurlijk nog vasthouden. Ook dat is mogelijk met VR. Naast het delen van foto’s en video’s, kun je mensen een en ander laten terugkijken, maar vooral het evenement herbeleven. Wat ook tof is, is dat een bezoeker thuis, gewoon op de bank een stukje van het evenement kan laten zien. Dat komt zoveel beter over dan het proberen na te vertellen.

Je kunt ook achteraf een spreker de meest gestelde vragen laten beantwoorden via een video die je op het VR-platform deelt. Of plaats een call-to-action, zodat mensen voor meer informatie naar een website kunnen gaan om meer informatie op te vragen of te downloaden. Misschien wil je ze zelfs wel een afspraak laten inplannen!

De voordelen

Je denkt misschien; VR is heel erg duur. Maar eigenlijk kun je geld besparen. Je kunt besparen op vierkante meters als je een omgeving in VR inzet in plaats van in het echt, je bespaart op het maken van foto’s en video’s als je zorgt dat je op de locatie alles registreert met 360 graden camera’s. En de VR-brillen worden ook steeds goedkoper.

Luister ook naar de podcast over het virtuele evenement van de BeleggersFair wat zij in 2020 organiseerden.

Samira Salman

Samira struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button