Marketing

Wel of geen gebruik maken van Eventbrite?

Je hebt vast wel eens van Eventbrite gehoord of er misschien zelf ooit eens een ticket gekocht. Maar hoe zit dat met jouw eigen evenement waar je tickets voor wilt verkopen? Maak je wel of geen gebruik van Eventbrite? In deze blog lees je de voor- en nadelen van deze ticketing provider.

Dit zijn de voordelen..

  • Het grootste voordeel is wat mij betreft de gebruiksvriendelijkheid van Eventbrite. Het is super gemakkelijk om een evenement aan te maken, ticketprijzen in te stellen, teksten en afbeeldingen toe te voegen en aan te passen, etc. Kom je er even niet uit? Dan staat de FAQ vol met oplossingen die je ongetwijfeld verder helpen!
  • Je kunt kortingscodes in alle soorten en maten instellen, bepalen welke gegevens je wel/ niet van bezoekers vraagt en  jezelf periodiek (of toch achteraf?) uit laten betalen. Wil je een geautomatiseerd en gepersonaliseerd mailtje sturen naar iedereen die een ticket koopt? Kan! De mogelijkheden met Eventbrite zijn echt eindeloos.
  • Je hebt alle gegevens van bezoekers supersnel bij de hand. In een handomdraai heb je een Excel of CSV bestand uitgedraaid met een mooi overzicht van alle bezoekers en de bijbehorende gegevens. Die gegevens kun je vervolgens weer gemakkelijk verwerken in je CRM of mailinglist.
  • Met letterlijk één klik heb je ook hetzelfde event aangemaakt op Facebook. Sterker nog; na die klik kun je zelfs tickets verkopen via Facebook. De koppeling tussen Eventbrite en Facebook werkt enorm goed. Het grootste voordeel van het verkopen van tickets via Facebook is dat je de drempel lekker laag houdt, je haalt er immers een klik tussenuit. Kleine sidenote; via Facebook kunnen bezoekers alleen betalen met hun creditcard. Dat werkt soms wat verwarrend.
  • De app Eventbrite voor Organizers, horend bij Eventbrite, is een mooie toevoeging op het aanbod. Organiseer je een grootschalig evenement dan is deze app helemaal een  uitkomst. Je kunt met die app de QR code op de tickets van de bezoekers scannen. Op die manier weet je precies hoeveel mensen er al binnen zijn en wie je nog mist.

.. en dit de nadelen

  • Ik hoor je denken ‘voor niets gaat de zon op, toch?’. Klopt. De kosten zijn wat mij betreft een nadeel want die kunnen soms flink oplopen. Eventbrite werkt met een drietrapsraket systeem waarmee je het voor jouw evenement geschikte pakket kunt kiezen. Heb je één ticket categorie met één prijs dan kun je gebruik maken van het goedkoopste pakket. (3,0% + €0,49 per verkocht ticket) Maak je gebruik van EarlyBird tickets of vroegboek korting? Dan gaat dat helaas al niet meer op en val je in de tweede prijscategorie (4,0% + €0,99 per verkocht ticket). Hier lees je meer over de pakketten van Eventbrite.
  • Door alle eindeloze mogelijkheden zie je soms door de bomen het bos niet. Wat een voordeel is, is tegelijkertijd dus ook een nadeel. Je verdwaalt snel in de functionaliteiten en soms is het lastig om iets terug te vinden. Less is in dit geval more.
  • Een groot nadeel is dat de landingspagina van het event op Eventbrite niet volledig in jouw huisstijl kan worden opgemaakt. Als potentiële bezoeker zul je dus echt een uitstapje moeten maken naar een ‘onbekende’ omgeving om daar een ticket te kopen. Wat wel kan is een widget insluiten op jouw website. Op die manier heb je een stukje Evenbrite op jouw website waar men een ticket kan kopen. Die functionaliteit is wel alleen beschikbaar binnen het Professional of Premium pakket. (Zie bovenstaande link voor de pakketten)

Conclusie

Ik heb 2 jaar lang met heel veel plezier gebruik gemaakt van Eventbrite voor de ticketing van de bluepurple/events evenementen. De kosten wogen wat mij betreft niet op tegen de voordelen. Toch heb ik inmiddels mijn eigen webshop waarmee ik tickets verkoop en merk ik dat dat óók veel voordelen (en nadelen!) heeft. Waarom ik dan toch ben overgestapt? Ik wilde het in eigen beheer, met een eigen look-and-feel én ja, ik wilde de kosten ook een beetje drukken.

Twijfel je na het lezen van deze blog nog steeds? Dan heb ik nog een laatste tip voor je: Bedenk van te voren goed welke functionaliteiten je echt nodig hebt. Je zult zien dat het de keuze een stuk gemakkelijker maakt. Soms volstaat het namelijk al om een ‘simpele’ factuur te sturen!

Zie meer

Melanie Westdijk

Mijn naam is Melanie Westdijk en ik geloof heilig in de kracht van evenementen! There, I said it! Ik ben de founder van dit platform en Event Expert op het gebied van Eventmarketing. Ik heb inmiddels vele evenementen mogen organiseren voor hele toffe opdrachtgevers als Rituals, de NTR en Nedap! Maar het aller-aller-tofst vind ik om met opdrachtgevers de Event Strategie in te duiken. Hoe kun je méér uit een evenement halen? Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen een leuk feestje wordt maar dat je doelen stelt, deze meetbaar én haalbaar maakt met als gevolg een hoge Return On Investment?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close